mandag 3. mai 2010

EMTACL10: dag 2 - den korte versjonen

På konferanser synes jeg det er greit å oppsummere dagens presentasjoner i et blogginnlegg, helst et innlegg for hver dag. Det er enklere å huske ting om man setter seg ned og skriver samme dag. Noen ganger vinner imidlertid det sosiale samværet over bloggskriving, så sånn sett vil antall blogginnlegg fra en konferanse være et tegn på hvor vellykka konferansen var – jo færre innlegg, jo bedre konferanse – sett fra et sosialt synspunkt altså. De gode intensjonene blir altså fort revet vekk i det man får tilbud om å tilbringe kvelden med kollegaer fra inn- og utland. Velg alltid mennesker foran maskiner er dessuten en god leveregel! Emtacl10 var i så måte en stor suksess. Så får bloggingen vente til flyplassen i stedet!

Alt i alt ble dag 2 en meget innholdsrik og lærerik dag, som ble avsluttet med festmiddag på hotellet. På menyen sto kveite til forrett (meget godt), lam (lam er lam, og jeg lar meg sjelden begeistre, heller ikke av dette, men utmerket tilbehør!), og en sjokoladesessert (mye godt tilbehør her også, og absolutt bestått!). Kveldens høydepunkt ble imidlertid underholdningen, som jeg til stadighet glemmer navnet på (Truls Lorentzen og Audun Eriksen), men som jeg kaller ’Grønnsaksbandet’. Jeg har sett dem en gang før og humoren er strålende. Og sannelig kan de ikke spille også! De spiller altså på diverse grønnsaker (’roots music!!!) som gulrot og kålrot, samt en rekke andre greier. Morosamt for de fleste, også bibliotekarer! Ønsker du å vite mer om dag 2 anbefaler jeg the extended version :-)

søndag 2. mai 2010

EMTACL10: dag 2 - den lange versjonen

Dag 2 ble en travel dag med utrolig mange interessante foredrag. Her følger en ganske kort (lang!) oppsummering av det jeg fikk med meg.

Første mann ut på tirsdag var Chris Clarke med foredraget Linking education data. Han startet med en slags oppsummering av webben fram til nå, hvor vi er gått fra systemer til relasjoner på et personlig nivå, med dagens fokus på deling, kommunikasjon og interaksjon. Han fikk særlig respons på sin kommentar om at ”there will always be more smart people outside your organization than innside”! Ved å åpne opp data gir man derfor disse smarte menneskene mulighet til å ta dine data videre til nye nivåer. Om du skjønner hva jeg mener. ”Linked open data allow unconstrained, unplanned innovation.”

Graham McCarthy var neste mann ut og holdt et meget inspirerende foredrag om bibliotektjenester på mobilen: Library trailblazing: implementing a student-focused, university-wide mobile portal. Med sin entusiasme og sine elegante mobil-løsninger imponerte han såpass at det ble diskutert om ikke et norsk bibliotek kunne adoptere denne mannen. Vi kunne for eksempel dele på ham – 2 måneder i Tromsø, 2 i Trondheim etc. :-) Mobile teknologier er for øvrig uunngåelig og noe det helt sikkert er fornuftig å legge ressurser i. Jeg fikk også med meg et annet foredrag om dette, nemlig Hassan Sheik fra The Open University i UK, med presentasjonen: ”Developing and mobilizing the information skills for students on the move: a study of information literacy content development and delivery in practice. De har blant annet laget små informasjononskompetanse-enheter tilpasset mobilen.

Andrew Walsh var også innom mobiltelefoner (blant annet) i sin presentasjon, ”Blurring the boundaries between our physical and electronic libraries”. En undersøkelse har vist at de studentene som bruker bibliotekets e-ressurser gjerne får bedre karakterer enn andre. Det var imidlertid ingen sammenheng mellom karakterer og bruk av det fysiske biblioteket! Han mener vi må dra nytte av den teknologien som finnes for å gjøre det fysiske biblioteket mer attraktivt, for eksempel utnytte RFID-tags til flere formål.

E-bøker er noe som diskuteres på de fleste bibliotek for tiden. Geir Ugletveit og Andrea Gaspari presenterte lesebrett-prosjektet til UBO. Interessant, ettersom vi i Tromsø jobber med det samme. Også neste foredrag, av Emma Tonkin fra UKOLN i UK, omhandlet e-bøker: Remix, repackage, deliver: a case study for the e-book platform.

Dagens siste sesjon var det jeg som ledet, og jeg må innrømme at jeg til tider var mer opptatt av å passe tiden til foredragsholderne enn å lytte til det de sa! (Jada, jeg er en amatør på dette!) Men det var en meget god sesjon – såpass fikk jeg med meg :-)

Alan Brine åpnet denne avdelingen med å fortelle oss om et prosjekt i regi av programmet The Higher Education Academy Pathfinder. De har lagt vekk på å øke kompetansen til personalet for å kunne yte bedre service til brukerne. Han pekte på flere ting som er viktig å tenke på når man tilrettelegger tilbud til brukerne, for eksempel viktigheten av å gi studentene hjelp når DE trenger det, ikke når vi på biblioteket har tid til å holde kurs, og at vi har en tendens til å vise dem alle mulighetene i stedet for å hjelpe dem med å innsnevre valgmulighetene: Information as needed – not a deluge of information.

Neil Smyth viste oss hvordan hans bibliotek har tatt i bruk en virtual flipchart til presentasjoner og informasjon. Det så faktisk ganske kult ut! Flink foreleser var han også.

Dagen ble avsluttet med en demonstrasjon av Clickers, ved Viola Kuldvere og Maru Lundevall fra UiO. Clickers er en type ’response system’, en slags mentometerknapper (som det het i radioprogrammet 10 i skuddet i gamle dager!) der tilhørere avgir respons på gitte spørsmål. Disse er blitt testet ut ved flere bibliotek og undervisningsinstitusjoner, og formålet er blant annet å aktivere studentene og få umiddelbare tilbakemeldinger. Prosjektet ved UB Oslo har vist at clickers er blitt godt mottatt av studentene, og at de er til hjelp i undervisningen, blant annet til assessment, dvs. teste om studentene har hatt utbytte av undervisningen.

Puh - jeg vet at blogginnlegg skal være korte. Med det er ikke alltid lett. Skal skjerpe meg!

tirsdag 27. april 2010

EMTACL10: dag 1

Emerging technologies in academic libraries. I tilfelle du lurer på hva overskrifta betyr. Jeg befinner meg i Trondheim på en konferanse med fokus på hvordan bibliotek kan/bør ta i bruk ny teknologi. Første dag har gått smertefritt med mange gode presentasjoner og enda flere hyggelige samtaler. (Ikke alle samtalene har dreid seg om ny teknologi, men absolutt interessant likevel, enten temaet er spredningen av britisk populærkultur eller hvorvidt informasjonskompetanse er et godt ord eller ikke. )

Åpningsforedraget var ved Lorcan Dempsey, et velkjent navn i bibliotekkretser. (Og irsk - ikke amerikansk!) Dempsey er en foregangsmann på mange områder og det gleder meg at jeg på en måte befinner meg på samme tog som ham. Kanskje sitter jeg i en av de bakerste vognene, og han aller fremst, men vi er tross alt på samme tog! Mye av det han sa er tanker jeg fullt og helt støtter opp om. "For everybody to be doing cataloguing doesn’t make any sense!". Sa Dempsey. Og det bør ikke komme som noen overraskelse for noen at bibliotekbransjen står overfor visse endringer som nærmest er uunngåelige. Blant annet når det gjelder hvilke arbeidsoppgaver det enkelte bibliotek skal jobbe med.

Dagen fortsatte med Petter Bae Brandtzæg fra Sintef som snakket om forskning og sosiale medier. Hvordan nå ut med forskning til et større publikum? Her kan forskere lære fra popartister og indrettsstjerner som i stor grad har tatt i bruk det som finnes av tilgjengelige medier for å nå ut. Han mener at bibliotekene kan bistå forskere med informasjon om sosiale medier, og her håper jeg bibliotekene er villige og kompetente nok til å ta på seg denne jobben. En del av jobben vår i bibliotekbransjen er å holde øye med ny teknologi og tilegne oss nødvendig kunnskap om hvordan denne kan utnyttes for våre fagfelt. Et meget bra foredrag med interessante perspektiver.

I tillegg fikk jeg med meg foredraget til James Toon om institutional repositories i Skottland, Jennifer Kniesch sitt foredrag om en bildedatabase, WorldCatImage og til slutt Katri Rintamäki om det finske biblioteksamarbeidet Tritonia.

Dagen var ellers preget av god mat: nydelig frokost og verdens beste dessertbuffet til lunsj.
Det kulturelle programmet inkluderte en orgelkonsert i Nidarosdomen. Og bare så det er sagt. Bibliotekmøter har svært ofte ytterst kjedelige musikkinnslag, som oftest tekkelig, snillt og klassisk. (Ikke at jeg har noe imot klassisk musikk altså....) Men når det først skal være klassisk musikk er jeg svært fornøyd med dagens konsert. Det er noe villt, lidenskapelig og romantisk over barokk orgelmusikk framført i Norges eneste skikkelige katedral. Synes nå jeg da.

Helt til sist var det mottakelse på Rådsrommet på Gløshaugen med fingermat og musserende vin. Som seg hør og bør på en bibliotekkonferanse. Og sannelig var det ikke en liten delegasjon som fortsatte til en av Trondheims kafeer for mer hyggelig samvær og tverrkulturelle samtaleemner. Og når den hyggelige unge mannen i hotellresepsjonen så banker på døre mi og leverer en vannkoker og te til meg kan jeg bare konstatere at denne dagen var god :-)





fredag 23. april 2010

Verdens bokdag!

I dag, 23. april, feires den internasjonale bokdagen i en rekke land. En egen dag med spesielt fokus på boka - denne geniale oppfinnelsen som, med alle sine fasonger og formater, fortsatt (heldigvis) er til underholdning og nytte over hele verden. Mine 2 utvalgte bøker i dag er Graeme Thomsons I shot a man in Reno : a history of death by murder, suicide, fire, flood, drugs, disease, and general misadventure, as related in popular song og Mark Ableys The prodigal tongue : dispatches from the future of English. Ingen av dem er skjønnlitterære, men likevel så bra skrevet av de leses med like stor glede som en god roman.

Benytt sjansen og stikk innom ditt nærmeste bibliotek og lån en god bok. Hva med en gammel klassiker? Eller kanskje er tiden inne for å prøve ut en helt ny forfatter? Valget er helt og holdent ditt! Ha en fortsatt god bokdag!

onsdag 21. april 2010

Nyhet: E-bøker fra Palgrave

E-boktilbudene omtrent hagler over både forbrukere og bibliotek for tiden. På UB har vi nylig slått til på tilbudet fra forlaget Palgrave. For fagområdene lingvistikk og litteratur har vi i år bestilt alle 2010-utgivelser fra dette forlaget som e-bøker. I løpet av året får vi dermed tilgang til 34 lingvistikkbøker og 147 litteraturbøker. Mange er allerede på plass:
Lingvistikk
Litteratur

Bøkene kan lastes ned i sin helhet som pdf, og hele boka er søkbar. I tillegg kan man skrive ut opptil ett kapittel fra hver bok, og utskriftskvaliteten er meget god. Ta gjerne kontakt med oss om du har synspunkter på brukervennligheten til e-bøkene fra Palgrave, eller har andre spørsmål og kommentarer i forbindelse med e-bøker.

torsdag 15. april 2010

Referansesamlinga på UB

For tiden ryddes det i referansesamlinga på KS-biblioteket. Vårt mål er å gjøre denne delen av biblioteket mer oversiktlig og relevant, samtidig som vi beholder den faglige tyngden. Dette medfører at store mengder bøker forsvinner fra disse hyllene. Men fortvil ikke! Det meste blir satt i et av våre bokmagasiner i kjelleren, mens noe blir satt opp i andre eller tredje etasje. Disse bøkene blir nå faktisk til vanlig utlån, så alt i alt håper vi at de fleste blir fornøyd med resultatet. Vanlige ordbøker og oppslagsverk blir stående i første etasje og vil ikke være mulig å låne med seg hjem. Rydding og omklassifisering etc. tar sin tid, men vi regner med å være ferdige innen utgangen av semesteret.

fredag 9. april 2010

Sosiale teknologier og sånn!

Etter en lang og strålende påskeferie er man tilbake på jobb, og hauger av bøker og e-poster og dokumenter forventer oppmerksomhet. I dag svirrer tankene mine rundt sosiale teknologier i bibliotek. Grunnen til dette er at jeg om ca 2 uker skal ha en liten presentasjon om dette på konferansen EMTACL10 i Trondheim. Sosiale teknologier og web 2.0-trenden har i løpet av få år blitt en del av hverdagen til de aller fleste. Se bare på den enorme populariteten til Facebook! Mange bibliotek fanget tidlig opp trenden, og UB i Tromsø gjennomførte våren 2008 opplæringsprogrammet 23 ting. (Vil du vite hva dette gikk ut på kan du sjekke den 'sovende' bloggen 23 ting i Tromsø.) Men fortsatt er holdningene i bransjen litt avventende. Fortsatt er hovedspørsmålet: What's in it for us? Og - ikke minst - hvordan skal vi få tid til alt dette?

Både på Arctic frontiers 2010 og seminaret Technology in teaching tidligere i år merket jeg at dette var en kjent problemstilling også ved fakultetene. Mer opplæring og informasjon ble også etterlyst. Mitt tips er å kaste seg ut i det. Ett av kjennetegnene ved web 2.0 er at dette er 'teknologier' som er så enkle at selv den minst datakyndige klarer ganske mye. Selv prøver jeg stadig nye ting. Men blir det såpass vanskelig at jeg må sette meg ned og lese instruksjoner hopper jeg lett videre til noe annet. Det er for eksempel derfor jeg bruker Google sitt bloggverktøy og ikke Wordpress, som visstnok er bedre, men som ikke var like selvinstruerende.

Hva bruker jeg web 2.0 til på jobb? For meg dreier det hele seg om kommunikasjon og informasjon. UB har en egen Facebook-side (KS-biblioteket.) Det betyr ikke at vi når alle våre brukere der. Eller at det er vår hovedkanal for kommunikasjon. Men det er en av flere måter å spre nyheter og informasjon på. Flere av mine kolleger blogger i tillegg om stort og smått som skjer på biblioteket, andre jobber aktivt med å holde vevsidene oppdaterte og relevante.

Men det er ikke bare for å spre informasjon at web 2.0 er nyttig for meg. Av alle de 'nye' teknologiene jeg har tatt i bruk de siste 5 årene er det RSS som føles mest nyttig for meg som bibliotekansatt. Ved hjelp av RSS 'abonnerer' jeg på nyheter fra blogger, fagtidsskrift, aviser osv. Hver morgen sjekker jeg dagens RSS-feeds (beklager engelsken - mitt vokabular på dette feltet er noe begrenset!). Dette er blitt ren rutine hos meg, og tar ikke så mye tid. Jeg blar meg fort gjennom listen og noterer meg det som ser interessant ut. Nå skal det sies at jeg har en tendens til å skrive ut de beste artiklene og legge dem i en haug på kontoret med planer om å lese dem når jeg får tid. Hvilket betyr at haugen vokser fortere enn jeg klarer å lese :-) Tid er nemlig en mangelvare - for de fleste av oss. Og så langt har ikke web 2.0-teknologiene vært spesielt tidsbesparende. Men - RSS har for eksempel gitt meg en helt annen og bedre mulighet til å følge med på hva som skjer i fagfeltet - og akkurat denne delen sparer meg for mye arbeid. (Du finner en kortfattet introduksjon til RSS her.)

I anledning min presentasjon litt senere i måneden har jeg, i samarbeid med Karen Buset ved NTNU, nettopp gjort en liten brukerundersøkelse om bibliotekansattes holdninger til og bruk av sosiale teknologier. Den vil forhåpentligvis peke på interessante aspekter ved bruk av 2.0-teknologier i bibliotek. Mer om dette i et senere blogginnlegg håper jeg. Nå er det imidlertid nok blogging for i dag. Her skal det jobbes!