tirsdag 27. april 2010

EMTACL10: dag 1

Emerging technologies in academic libraries. I tilfelle du lurer på hva overskrifta betyr. Jeg befinner meg i Trondheim på en konferanse med fokus på hvordan bibliotek kan/bør ta i bruk ny teknologi. Første dag har gått smertefritt med mange gode presentasjoner og enda flere hyggelige samtaler. (Ikke alle samtalene har dreid seg om ny teknologi, men absolutt interessant likevel, enten temaet er spredningen av britisk populærkultur eller hvorvidt informasjonskompetanse er et godt ord eller ikke. )

Åpningsforedraget var ved Lorcan Dempsey, et velkjent navn i bibliotekkretser. (Og irsk - ikke amerikansk!) Dempsey er en foregangsmann på mange områder og det gleder meg at jeg på en måte befinner meg på samme tog som ham. Kanskje sitter jeg i en av de bakerste vognene, og han aller fremst, men vi er tross alt på samme tog! Mye av det han sa er tanker jeg fullt og helt støtter opp om. "For everybody to be doing cataloguing doesn’t make any sense!". Sa Dempsey. Og det bør ikke komme som noen overraskelse for noen at bibliotekbransjen står overfor visse endringer som nærmest er uunngåelige. Blant annet når det gjelder hvilke arbeidsoppgaver det enkelte bibliotek skal jobbe med.

Dagen fortsatte med Petter Bae Brandtzæg fra Sintef som snakket om forskning og sosiale medier. Hvordan nå ut med forskning til et større publikum? Her kan forskere lære fra popartister og indrettsstjerner som i stor grad har tatt i bruk det som finnes av tilgjengelige medier for å nå ut. Han mener at bibliotekene kan bistå forskere med informasjon om sosiale medier, og her håper jeg bibliotekene er villige og kompetente nok til å ta på seg denne jobben. En del av jobben vår i bibliotekbransjen er å holde øye med ny teknologi og tilegne oss nødvendig kunnskap om hvordan denne kan utnyttes for våre fagfelt. Et meget bra foredrag med interessante perspektiver.

I tillegg fikk jeg med meg foredraget til James Toon om institutional repositories i Skottland, Jennifer Kniesch sitt foredrag om en bildedatabase, WorldCatImage og til slutt Katri Rintamäki om det finske biblioteksamarbeidet Tritonia.

Dagen var ellers preget av god mat: nydelig frokost og verdens beste dessertbuffet til lunsj.
Det kulturelle programmet inkluderte en orgelkonsert i Nidarosdomen. Og bare så det er sagt. Bibliotekmøter har svært ofte ytterst kjedelige musikkinnslag, som oftest tekkelig, snillt og klassisk. (Ikke at jeg har noe imot klassisk musikk altså....) Men når det først skal være klassisk musikk er jeg svært fornøyd med dagens konsert. Det er noe villt, lidenskapelig og romantisk over barokk orgelmusikk framført i Norges eneste skikkelige katedral. Synes nå jeg da.

Helt til sist var det mottakelse på Rådsrommet på Gløshaugen med fingermat og musserende vin. Som seg hør og bør på en bibliotekkonferanse. Og sannelig var det ikke en liten delegasjon som fortsatte til en av Trondheims kafeer for mer hyggelig samvær og tverrkulturelle samtaleemner. Og når den hyggelige unge mannen i hotellresepsjonen så banker på døre mi og leverer en vannkoker og te til meg kan jeg bare konstatere at denne dagen var god :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar