fredag 9. april 2010

Sosiale teknologier og sånn!

Etter en lang og strålende påskeferie er man tilbake på jobb, og hauger av bøker og e-poster og dokumenter forventer oppmerksomhet. I dag svirrer tankene mine rundt sosiale teknologier i bibliotek. Grunnen til dette er at jeg om ca 2 uker skal ha en liten presentasjon om dette på konferansen EMTACL10 i Trondheim. Sosiale teknologier og web 2.0-trenden har i løpet av få år blitt en del av hverdagen til de aller fleste. Se bare på den enorme populariteten til Facebook! Mange bibliotek fanget tidlig opp trenden, og UB i Tromsø gjennomførte våren 2008 opplæringsprogrammet 23 ting. (Vil du vite hva dette gikk ut på kan du sjekke den 'sovende' bloggen 23 ting i Tromsø.) Men fortsatt er holdningene i bransjen litt avventende. Fortsatt er hovedspørsmålet: What's in it for us? Og - ikke minst - hvordan skal vi få tid til alt dette?

Både på Arctic frontiers 2010 og seminaret Technology in teaching tidligere i år merket jeg at dette var en kjent problemstilling også ved fakultetene. Mer opplæring og informasjon ble også etterlyst. Mitt tips er å kaste seg ut i det. Ett av kjennetegnene ved web 2.0 er at dette er 'teknologier' som er så enkle at selv den minst datakyndige klarer ganske mye. Selv prøver jeg stadig nye ting. Men blir det såpass vanskelig at jeg må sette meg ned og lese instruksjoner hopper jeg lett videre til noe annet. Det er for eksempel derfor jeg bruker Google sitt bloggverktøy og ikke Wordpress, som visstnok er bedre, men som ikke var like selvinstruerende.

Hva bruker jeg web 2.0 til på jobb? For meg dreier det hele seg om kommunikasjon og informasjon. UB har en egen Facebook-side (KS-biblioteket.) Det betyr ikke at vi når alle våre brukere der. Eller at det er vår hovedkanal for kommunikasjon. Men det er en av flere måter å spre nyheter og informasjon på. Flere av mine kolleger blogger i tillegg om stort og smått som skjer på biblioteket, andre jobber aktivt med å holde vevsidene oppdaterte og relevante.

Men det er ikke bare for å spre informasjon at web 2.0 er nyttig for meg. Av alle de 'nye' teknologiene jeg har tatt i bruk de siste 5 årene er det RSS som føles mest nyttig for meg som bibliotekansatt. Ved hjelp av RSS 'abonnerer' jeg på nyheter fra blogger, fagtidsskrift, aviser osv. Hver morgen sjekker jeg dagens RSS-feeds (beklager engelsken - mitt vokabular på dette feltet er noe begrenset!). Dette er blitt ren rutine hos meg, og tar ikke så mye tid. Jeg blar meg fort gjennom listen og noterer meg det som ser interessant ut. Nå skal det sies at jeg har en tendens til å skrive ut de beste artiklene og legge dem i en haug på kontoret med planer om å lese dem når jeg får tid. Hvilket betyr at haugen vokser fortere enn jeg klarer å lese :-) Tid er nemlig en mangelvare - for de fleste av oss. Og så langt har ikke web 2.0-teknologiene vært spesielt tidsbesparende. Men - RSS har for eksempel gitt meg en helt annen og bedre mulighet til å følge med på hva som skjer i fagfeltet - og akkurat denne delen sparer meg for mye arbeid. (Du finner en kortfattet introduksjon til RSS her.)

I anledning min presentasjon litt senere i måneden har jeg, i samarbeid med Karen Buset ved NTNU, nettopp gjort en liten brukerundersøkelse om bibliotekansattes holdninger til og bruk av sosiale teknologier. Den vil forhåpentligvis peke på interessante aspekter ved bruk av 2.0-teknologier i bibliotek. Mer om dette i et senere blogginnlegg håper jeg. Nå er det imidlertid nok blogging for i dag. Her skal det jobbes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar