tirsdag 4. mai 2010

Emtacl10: dag 3

På tide å oppsummere før alt går i glemmeboka! 13 sider notater fra 3 dager konferanse! Jeg har med andre ord vært ganske mye våken under de forskjellige presentasjonene! Når jeg nå ser på hva jeg har notert, er det ikke alt jeg skjønner like mye av riktignok. Har en egen evne til å fatte meg i korthet når jeg noterer. Men til tider litt for kort! Akkurat som i studiedagene, når jeg tenker meg om :-)

Programkomiteens egen Guus van den Brekel startet showet med å snakke om "Virtual research networks: towards research 2.0". 2.0-tanken er en del av forskningshverdagen i disse tider - noen institusjoner har kommet lenger enn andre, men det er vanskelig å unngå å forholde seg til sosiale medier om du jobber på for eksempel et universitet. Community is the new content, sa Guus, i tråd med en av de sentrale ideene bak web 2.0 - nemlig deling og spredning av informasjon. Anbefalt bok: Barbara Allen: Supporting research students (2010).

Den mest omtalte taleren for dagen var studenten Ida Aalen med foredraget "I've got Google, why do I need you? A student's expectations of academic libraries" Hun viste seg å være en meget dyktig taler (og snakket veldig godt engelsk!). Hun snakket om sin studiehverdag som papirløs student, og om de utfordringene hun møter i de akademiske labyrinter, om utålmodigheten, om distraksjonene, og om misforståelsene knyttet til begrepet 'digital natives'. "Screentime does not make you competent". Du er altså ikke nødvendigvis mer tekno-kompetent, bare fordi du er vokst opp foran en datamaskin. Hun sier selv at hun er en nerd, og antakelig ikke spesielt representativ for den store studentmassen. Og i mange henseender har hun sikkert rett. Men jeg tror slett ikke hun er unik i sine holdninger til bibliotek og studering. Hun er et meget godt eksempel på at vi i bibliotekene i større grad bør lytte til hva studenter faktisk ønsker at biblioteket skal bidra med. Hver gang en ung, flink student får slippe til i en forsamling som denne er responsen den samme: et slags "Wow! Er det sånn det er der ute?" Studier av brukeratferd er altså i høyeste grad på sin plass når man diskuterer hva bibliotekene skal bruke sine ressurser på framover. Synes jeg da.

Siste del av konferansen var viet temaet Practical web 2.0. Her presenterte Joost Hegle 2 studentprosjekter: Enhancing library services: student projects. Sist ut var Wichor Bramer med "Scientific output on Erasmus MC website and the use of XML: An easy way to manage and standardise the presentation of department’s journal articles". Og midt i mellom var det Karen Buset og jeg som fikk slippe til med noen betraktninger om 2.0-opplæring i bibliotket og våre holdninger til ny teknologi: What happens next? Life after 2.0-training in academic libraries. Ikke så mye fokus på teknologien i seg selv, men oss bibliotekarer som skal jobbe med teknologien for å (forhåpentligvis) forbedre bibliotektjenstene for våre brukere.

Og så var det slutt. Oppsummering ved Ole Husby og en deilig lunsj før vi dro hver til vårt. Og alle var enige om at det var en fin tur. Tilsynelatende. Jeg hørte ingen klager. Og så bare blide mennesker rundt meg. Og jeg synes at teknologinivået stort sett holdt seg innenfor min fatte-evne. Dvs. at man ikke trengte å ha høyere utdanning i informatikk for å kunne skjønne hva som ble sagt på scenen. Jeg håper mange tok med seg spennende tanker og ideer hjem fra Trondheim, og at konferansen ikke nå pensjonerer seg, men at det blir nye muligheter, for eksempel Emtacl12? Responsen og interessen i forkant av og under Emtacl10 tilsier i alle fall at en oppfølger vil bli godt mottatt. Vi venter i spenning. I mellomtiden er det planer om å legge ut alle presentasjone på Emtacl10 sine vevsider. Mange ligger allerede på SlideShare. (Søk på emtacl eller emtacl10)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar