tirsdag 19. januar 2010

Bokanbefaling: The Importance of Being Kennedy

Nylig snublet jeg over romanen The Importance of Being Kennedy (2008) av Laurie Graham. Jeg husker ikke helt hva som fikk meg til å låne akkurat denne boka - jeg er jo tross alt omringet av gode bøker på jobb - men assosiasjoner til amerikas 'kongelige' familie og Oscar Wilde spilte nok en rolle.

Boka er helt klart en roman, en fiktiv historie, men hendelsene er godt rotfestet i historiske hendelser og den virkelige Kennedy-familien. Jeg synes denne sjangerblandingen er fascinerende, så lenge man som leser er helt klar over hva man begir seg ut på. Mange forfattere beveger seg elegant mellom virkeligheten og fiksjonens verden, noen med vekt på de historiske hendelsene, mens andre bare bruker slike fakta som et springbrett ut i fiksjonen. (Den norske forfatteren Atle Næss er for eksempel en av mange som har skrevet innen denne sjangeren, med romaner om både Ibsen og Dante.)

Jeg tror Grahams roman ligger nokså nært virkeligheten, men siden min kjennskap til Kennedy-familien ikke er spesielt stor, kan det være at jeg tar feil. Mens jeg leste tok jeg meg selv i å stadig sjekke ut hendelsene som blir beskrevet i romanen. Skjedde dette i virkeligheten? Eller er det forfatterens kreativitet som utfolder seg? At et av Kennedy-barna ble utsatt for en mislykket lobotomi, trodde jeg for eksempel var fiksjon, men det viste seg altså å stemmme. Fortellerstemmen, familiens barnepike, har imidlertid aldri eksistert, så vidt jeg vet. Med et såpass fargerikt utgangspunkt som Kennedy-familien ligger alt til rette for en utmerket roman. Og jeg må bare innrømme at jeg fort ble revet med, og måtte til og med felle en tåre på slutten (jada - jeg er lettrørt!). Ypperlig underholdning. Boka kan lånes på Universitetsbiblioteket i Tromsø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar