tirsdag 27. oktober 2009

UB på tur

Denne fagreferenten (og resten av UB) skal tilbringe de neste to dagene i Harstad på personalseminar. Det innebærer at en del henvendelser, bokbestillinger og andre oppgaver vil bli liggende til fredag. Biblioteket vil imidlertid være åpent som vanlig, så det er ingen grunn til panikk!

Med meg i bagasjen har jeg diverse styringsdokumenter for UiT og UB (påkrevd lesestoff), den siste ECAR-rapporten om studenter og informasjonsteknologi (frivillig, faglig lesestoff) og Mr. Darcy, vampire (frivillig, ytterst ufaglig lesestoff). Jeg tenker det blir vampyr-Darcy jeg kommer til å tilbringe mest tid hos!

Min oppgave på seminaret har ingenting med vampyrer å gjøre, men derimot det litt blodfattige begrepet Web 2.0. (Som kanskje begynner å bli et utvannet og utdatert begrep?) Eller sosiale medier/teknologier om man vil. Det høres litt bedre ut, gjør det ikke? Jeg skal fokusere på hvordan vi på UB kan benytte nye kanaler i vår kommunikasjon med brukerne. Med andre ord demonstrere hvordan Twitter, blogging, RSS og til og med Facebook på hver sin måte kan hjelpe oss med å nå ut med informasjon. Hvor stor interessen er vet jeg i grunnen ikke. Det vil tiden vise. Jeg håper i alle fall på to dager med mange gode diskusjoner og kreative ideer til hvordan vi kan gjøre biblioteket enda bedre. Vi setter også stor pris på at våre brukere kommer med tilbakemeldinger til oss, så har du noen tanker om hva UB kan gjøre for å nå ut til lånerne er du hjertelig velkommen til å ta kontakt - enten her på bloggen, via e-post eller rett og slett ta kontakt med skranken. Din mening betyr mye for oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar