torsdag 22. oktober 2009

Lytt til Wuthering Heights

Lydbøker er egentlig ikke helt min ting. Synes det er vanskelig å konsentrere meg om det som blir lest, og tankene vandrer snart avgårde til andre ting. Foretrekker helt klart å lese selv. Men noen ganger tilfører den auditive opplevelsen noe ekstra, som du ikke får når du leser selv. Selv er jeg for eksempel svært opptatt av stemmen til den som leser og stemningen som blir formidlet. En av de siste lydbøkene vi har kjøpt inn til UB er favorittromanen min: Wuthering Heights av Emily Brontë. Dette er en BBC-innspilling fra 1995, dramatisert av Bryony Lavery, med John Duttine og Amanda Root som Heathcliff og Cathy. Et hørespill med andre ord, ikke bare en ren opplesning. Har ikke fått hørt gjennom hele ennå, men kan raskt konstantere at dette er helt fabelaktig. (OK, jeg innrømmer at jeg er meget svak for fortellingen, så jeg er kanskje inhabil!) Når jeg lytter til denne skjønner jeg hvorfor så mange liker lydbøker. Og så tenker jeg at jeg kanskje bør bestille inn flere av klassikerne til UB. Wuthering Heights står i lyd/bilde-samlingen på KS-biblioteket (nr. 783). 4 timer og 40 minutter tar hele gjennomhøringen. Det passer vel ypperlig for en mørk høstkveld eller to.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar