torsdag 1. juli 2010

Kindle og jeg!

Fagreferenten er på ferie, men benytter selvsagt anledningen til å kvalitetssikre boksamlingen på UB! Det vil si lese en rekke bøker:-) Problemet med ferielektyre er at man har begrensa plass i kofferten, og dermed ikke kan ta med alt man gjerne vil av lesestoff. Med de nye lesebrettene som nå er i handelen er slike problemer en saga blott. Til ære for årets ferie har jeg derfor kjøpt inn en Kindle. Jeg valgte Kindle framfor de andre merkene, rett og slett fordi det var det enkleste valget der og da.

Det første jeg gjorde var selvsagt å kjøpe inn noen bøker. Man kjøper bøkene via Amazon ved hjelp av noen tastetrykk. Skremmende enkelt! Særlig om du vet hva du vil ha. Det gjorde ikke jeg, så jeg sjekket litt på bestselgerlistene (og valgte den nyeste til John Irving), så søkte jeg etter bøker som handlet om Cornwall (og fant en dameroman som egner seg utmerket til stranda) og så klikket jeg litt fram og tilbake og uten helt å vite hvordan, kom jeg over romanen A history of the world in 10 1/2 chapters av Julian Barnes. (Vi har den på UB i god gammeldags papirutgave på nummer 820 Bar.) For et lykketreff! Boka viste seg å være strålende og helt min type litteratur. På samme måte som jeg elsker å gå i bokhandler og kikke på bøker og plukke opp noen helt tilfeldige basert på omslaget eller tittelen, klarte jeg altså å snuble over Julian Barnes på min digitale shoppingrunde på Amazon. Det hadde jeg ikke trodd!

Selve lesingen på Kindle i stedet for papirutgaven er ikke noe problem. På et blunk hadde jeg vennet meg til å klikke for å få opp neste side, i stedet for å bla. Jeg savner ikke å holde boka i handa i det hele tatt. Jeg kan markere avsnitt eller setninger jeg synes er minneverdige, og selv om jeg slår av lesebrettet, starter det der jeg var kommet når jeg slår det på igjen. Jeg synes det er en deilig følelse å vite at jeg ikke kommer til å bli fri for lesestoff på ferien. Jeg kjøpte et cover til brettet som gjør at det tåler å ligge i veska når jeg er på tur, og så langt har det overlevd flere strandopphold. Jeg har imidlertid ikke testet hva som skjer om jeg søler te på det! Kort sagt - Kindle og jeg trives godt i lag. Men jeg savner å vite om jeg leser en tykk bok eller ikke :-)

I løpet av høsten blir det forhåpentligvis en håndfull lesebrett til utlån på UB. Ikke nødvendigvis dette merket, men uansett en ypperlig mulighet for deg som er nysgjerrig på nye dingser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar