torsdag 5. november 2009

Mr. Darcy, Vampyre



Pride & Prejudice continues.....

Jeg må bare fortelle om denne boka. Det eksisterer tilsynelatende en hel industri som baserer seg på å friske opp og/eller videreutvikle gamle klassikere. Jeg har tidligere omtalt romanene Pride and prejudice and zombies og Heathcliff's tale. I disse dager strømmer det på med lignende, som regel håpløse, forsøk på å spinne videre på en tidligere suksess, drevet fram delvis av leseres ønsker om å finne ut hva som skjedde etterpå (levde de lykkelig alle sine dager osv.), men mest av alt tror jeg dette er en strålende forretningside, ettersom den ene etter den andre av disse bøkene havner på bestselgerlistene.

Men tilbake til starten - Mr. Darcy, Vampyre. Som dere skjønner er dette en "fortsettelse" av Jane Austens Pride and prejudice. Romanen er skrevet av Amanda Grange (som har spesialisert seg på denne sjangeren) og hun har kastet seg på den blodrøde vampyrbølgen som skyller over underholdningsindustrien for tiden. Og ja, jeg blir jo nysgjerrig! Jeg lar meg gjerne underholde av både Jane Austen og vampyrer, og ser ikke bort fra at en kombinasjon kan fungere godt. Men kanskje er det umulig? Grange lykkes i alle fall ikke. Fortellingen hennes blir tam og innholdsløs, sammenlignet med Austen, til tross for betydelig action i forhold til originalen: vill flukt fra ukjente fiender og et par "nesten-ulykker" der Elizabeth havner i klørne på en slem vampyr. Fortellingen virker ikke troverdig (i den grad en vampyrfortelling noensinne kan bli troverdig!) og mangler den intelligente elegansen og humoren som kjennetegner Austens romaner. Banal er nok et dekkende ord. Hør bare på siste setning før epilogen (NB SPOILER ALERT!): "And there by the sea, in the new light of morning, they came together as one." (s.306) Trenger jeg si mer!

Men altså. Jeg synes faktisk det er morsomt å lese denne typen romaner, og det er ikke noe jeg lider meg gjennom for å kunne slakte dem etterpå! Som underholdning fungerer den faktisk til en viss grad, så lenge man legger vekk forventingene om godt språk og fengslende innhold. Boka står på KS-biblioteket (820 Gra)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar