onsdag 5. august 2009

Zombier og sånn

Det er vel ingen hemmelighet at jeg trives med litteraturen fra 1800-tallet, særlig første halvdel. Jeg liker ufarlige, men velskrevne, romaner med happy-ending. Etter at jeg ble ferdig med studietidas pensumlister føler jeg det som et privilegium å velge bort politisk korrekte bøker med til dels tragiske menneskesjebner. (Been there, done that, og så videre... Jeg har med andre ord lest nok av denne typen litteratur.) Derfor kastet jeg for eksempel Hanne Ørstaviks (yuk!) roman Kjærlighet rett i søpla etter at den var lest. Bort med elendigheta! Gi meg Jane Austen og Emily Bronte any day!

Men hva når noen begynner å tulle med 1800-talls heltene? Helt ok, mener jeg, bare det gjøres med stil. Et par av Austens romaner har i år blitt en smule bearbeidet, blant annet Pride and prejudice, som er blitt forvandlet til Pride and prejudice and zombies, med den fengende beskrivelsen "The classic regency romance - now with ultraviolent zombie mayhem". Oppdraget med å slå sammen Austen og zombier ble gitt til amerikaneren Seth Grahame-Smith, som tidligere har jobbet med film og populærkultur. Det blir imidlertid feil å si at han har skrevet denne boka. Det meste er hentet direkte fra originalen. Det han har gjort er å legge til noen zombie-elementer. Dessverre er han ingen stor forfatter, så hans bidrag virker både flatt og lite kreativt sammenlignet med resten av teksten.

Her er et lite eksempel på stilen i boka. I denne scenen møter vi Charlotte Lucas, den uheldige kvinnen som ble gift med Mr. Collins, og som i denne romanen er blitt angrepet av en Zombie, og på vei til å bli en selv.

"She watched him whenever they were at Rosings, and whenever he came to Hunsford; but without much success, for her thoughts often wandered to other subjects. such as the warm, succulent sensation of biting into a fresh brain. ... And upon imagining Mr. Darcy's mind, her thoughts would again turn to the subject of chewing on his salty, cauliflower-like brain." (s. 142)
Slik har du aldri tenkt på Mr. Darcy før, kan jeg tenke meg!

Til tross for at dette ikke er stor litteratur har selve ideen blitt såpass godt mottatt at mange har latt seg friste til å kjøpe romanen. I følge The Guardian klatret boka helt til 3. plass på bestselgerlistene i New York. Og flere slike 'mash-up' bøker er på vei! Sense and sensibility and sea monsters er visstnok neste tittel! Selv synes jeg ideen er morsom, og selv om boka ikke akkurat vil havne på min favorittliste, tror jeg kanskje den kunne bli en ypperlig zombie-film!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar