fredag 11. september 2009

Boktips!

Å bli syk midt i travleste høstsemesteret er kjedelig, særlig når man vet at det hoper seg opp med arbeid på kontoret (og i innboksen). Men er man så heldig at man kan tilbringe sykedagene med nesa i ei god bok, ser situasjonen straks litt lysere ut. De siste dagene har jeg kost meg med blant annet disse to bøkene:

1. Vicky Myron: Dewey : the small-town library cat who touched the world
Dette er en ytterst sjarmerende bok, men jeg tror det er en nødvendighet at du liker katter. Og bibliotek. Boka handler om hvordan en stakkars kattunge, plassert i bibliotekets returkasse en iskald januardag i 1988, ble tatt hånd om av bibliotekpersonalet og levde sitt 19 år lange liv på Spencer Public Library i USA. Boka er også, til en viss grad, forfatterens selvbiografi. Og den gir et glimt av livet i en amerikansk småby, spesielt nedgangstidene på slutten av 80-tallet. Det var selvsagt katten Deweys historie som rørte meg aller mest. (UB har boka både på norsk og engelsk.)

2. Sophie Dahl: Playing with the grown-ups
Å være barnebarnet til Roald Dahl skaper nok en viss forventning, særlig når dette barnebarnet er mest kjent som fotomodell. Sophie Dahl ga i fjor ut sin første "ordentlige" roman, en oppveksthistorie med mange trekk fra Dahls eget liv. Historien er på et forunderlig vis morsom og hjerteskjærende på samme tid. Dahl gir oss hovedpersonen Kittys versjon av livet. Vi som lesere ser det hele utenfra, fra en voksen synsvinkinkel. Dermed ser vi det tragiske, vi ser omsorgssvikten som Kitty ikke ser. Heldigvis er ikke dette en roman om elendighet. (Believe me - jeg avskyr romaner som inkluderer barn og elendighet - Ørstadviks roman Kjærlighet gikk for eksempel rett i søpla...) Dahl skriver godt og levende, med et touch av en eksentrisk verden som tilsynelatende bare eksisterer i det Dahlske univers. Jeg leser gjerne mer av henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar