søndag 5. april 2009

Påskeferie!

Man skal ikke tilbringe påskeferien foran PCen. Man skal ut på skitur med kvikklunsj og kakao! Derfor hadde jeg egentlig tenkt at denne bloggen skulle forholde seg stille et par uker. Men nå har det seg sånn at jeg ikke er noen spesiell tilhenger av skiturer (selv om jeg trives godt med både kakao og kvikklunsj!) Påsken tilbringes derfor i mitt ferieparadis, Nord-England. Hva gjør så en bibliotekansatt på ferie? Jo, oppsøker bibliotek. (Blant annet!) Sist jeg var i Manchester gikk jeg forbi John Rylands Library i Deansgate minst 14 ganger, og hver gang tenkte jeg at jeg skulle stikke innom. Det ble det aldri noe av. Derfor benyttet jeg sjansen denne gangen, og dro med meg hele familien på bibliotekbesøk.

For tiden vises 2 utstillinger der, i tillegg til de permanente utstillingene. Akkurat nå vises "Histories of Healing: Celebrating 175 years of the Manchester Medical Society" og "A Small Eternity: The Shape of the Sonnet through Time". Naturlig nok fant jeg den siste mest interessant. Biblioteket eier en hel rekke viktige bøker og manuskripter, blant annet Gutenberg-bibelen, men denne er ikke til allmenn beskuelse. Selv var jeg aller mest fascinert av bygningen, en flott steinbygning i (ny?)gotisk stil fra slutten av 1800-tallet. Skal man først bygge bibliotek, skal det gjøres med stil, synes å ha vært mottoet, og det heier vi på, enten det dreier seg om vårt lokale Tromsø bibliotek, eller andre vakre bibliotekbygninger rundt om i verden. Biblioteket har forresten både kafe og souvenirbutikk, så dermed var hele familien fornøyd!

(Ettersom det ikke var tillatt å ta bilder inne i biblioteket, har jeg nøyd meg med å "låne" disse bildene.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar