onsdag 23. mars 2011

Bibsys brukermøte 2011

Hvor: Rica Nidelven, Trondheim
Når: 22-23. mars 2011
Hvem: Stort sett bibliotekansatte fra hele landet, til sammen ca. 400 stk.
Presentasjoner og videoer fra konferansen er nå lagt ut.

Det var nok noen som ristet på hodet, men jeg synes paradetrommeåpningen av årets brukermøte var feiende flott! Intet er som en trommemarsj for å få klarnet hodet. (Joda, jeg er gammel korpsjente!)

Bibliotekdirektør ved NTNU, Lisbeth Tangen, ønsket velkommen og berørte blant annet et av paradoksene i et moderne fagbibliotek: Hvordan kan det ha seg at vi bruker en overveldende stor andel av litteraturbudsjettet på elektronisk materiale, mens tida vår (og til dels oppmerksomheten) fortsatt i stor grad brukes på trykte ressurser?

Det er artig å være på Bibsys sine brukermøter. Man treffer utrolig mange forskjellige mennesker og lærer alltid mye nytt. Om to år er Bibsys som bibliotekbase byttet ut med noe annet. Forsvinner Bibsysmøtene også? De to møtene av denne typen jeg har vært på har vært profesjonelt arrangert og faglig inspirerende. Kanskje var dette siste brukermøte "as we know it"?

Her følger en kjapp (?) oversikt over noe av det jeg fikk med meg denne gangen.

Dag 1 var den beste og dreide seg i all hovedsak om det nye biblioteksystemet, levert av OCLC. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg var ganske skeptisk til å bytte ut den gode, gamle bibsyskatalogen vår, men når avgjørelsen først er tatt må man jo bare se fram til neste trinn i prosessen.

Arve Olaussen fra Bibsys oppsummerte anskaffelsesprosessen og overlot deretter podiet til vinneren av anbudskonkurransen, OCLC, som stilte med tre talspersoner. Alle tre var dyktige, spesielt Robin Murray. Murray er britisk (det hjelper alltid!) og visepresident for OCLC Global Product Management. Hans foredrag het "Collaboratively building web-scale with libraries", og han gjorde et tappert forsøk på å forklare begrepet web-scale. Han brukte et travelt bysentrum som bilde på begrepet, der alle de store leverandørene og aktørene er synlige i større eller mindre grad. Bibliotekene er imidlertid ikke synlige, de befinner seg i en av bakgatene. OCLC sin "misjon" er å gi bibliotekene den infrastrukturen de trenger for å få en tilstedeværelse i sentrum. Er fortsatt ikke sikker på at jeg skjønner hva web-scale er, men jeg tror jeg forsto hva han mente å si i alle fall.

Fra Jeff Schilling, OCLC, fikk vi to grundige presentasjoner av hva det nye systemet kan by på, både for internt bruk og på brukersida. Synes kanskje dette ble litt for detaljert og langt. Det er vanskelig å forholde seg til demonstrasjon av et produkt man ikke vil få sjansen til å ta i bruk på en god stund. Men hovedinntrykket jeg fikk var at det nye systemet virker lovende.

Konferansens høydepunkt på foredragsfronten kom helt til slutt på tirsdag. Arne Krokan snakket om digital fremtid og som det formidable formidlertalentet han er, tror jeg han hadde hele salens fulle oppmerksomhet fra start til slutt. Emnet er stort og vidt, og Krokan var inne på mange aspekter knyttet til representasjon på nett, nettverkseffekter, drivkreftene bak den digitale utviklingen, nye praksisformer og så videre, og ga oss hele tiden en rekke illustrerende eksempler. (Om du ikke har lest Asimov-novella han refererte til, finner du den her.)

Dag 2 var viet parallellsesjoner om temaene sosiale medier, motivasjon, Google og e-bøker.
"Google og oss på godt og vondt" var overskrifta til Roar Storleer og Jan Erik Kofoed. Mest godt, tror jeg vi trygt kan konkludere med. Her fikk vi innsikt i en lang rekke tjenester og funksjoner fra Google, men også en del tanker om giganten Googles prinsipper og politikk, blant annet deres holdning til personvern og logging av søk. Mye interessant her. Skulle gjerne hørt mer.

Kenneth Eriksens sesjon om sosiale medier kom dessverre ikke like heldig ut. I likhet med ham "brenner" jeg for sosiale medier, og hadde derfor store forventninger til foredraget hans. Dessverre hadde han forberedt seg dårlig, han visste lite eller ingenting om et moderne fagbibliotek og trodde tilsynelatende at han snakket til folkebibliotek-ansatte. Allerede fra starten av formidlet han en noe uvitende holdning til hva bibliotek og bibliotekarer står for. Han kom med en rekke påstander han ikke kunne underbygge. Hans troverdighet sank altså sakte, men sikkert i løpet av den drøye timen han hadde til rådighet. Hans konklusjon var forøvrig at det eneste av sosiale medier som passet for bibliotek var Twitter og Facebook, og integrasjon av chicklets. Blogging, lyd/bilde, wikipedia, tagging, etc ble alt sammen ansett som lite relevant for bibliotek. Litt lite spenstig, spør du meg. Og for oss som har jobbet litt med sosiale medier de siste fire årene, var det i grunnen lite nytt han kunne fortelle.


Sosialt sett var høydepunktet for meg besøket til Rockheim. Et kjempeflott museum jeg gjerne skulle tilbrakt mer tid på. Jeg lot meg både begeistre og imponere. Der og da skulle jeg ønske vi hadde fått en guidet tur gjennom museet, og litt mer info om de mange interaktive elementene. Neste gang skal jeg ta meg bedre tid!

Festmiddagen tirsdag kveld var god, men litt tung. Jeg var i grunnen mett etter forretten (posjert laks)! Hovedretten besto av oksekjøtt med sennepssaus, og det hele ble avsluttet med en mektig sjokoladekake. (Som i følge menyen var fudge, men det lignet ikke noe annen fudge jeg har spist tidligere. Og det er ikke lite!) Stor stemning var det imidlertid ved bordet der jeg satt og selskapet var svært hyggelig.

Den største skuffelsen på matfronten var lunsjen på tirsdag, som IKKE inkluderte dessertbuffet :-) Vi fikk riktignok en yndig liten pasjonsfruktkake som smakte aldeles fortreffelig, og for mye av det gode skal man som kjent ikke ha noe av, men likevel ... :-) (Lunsjtallerkenen var forresten ikke noe å skryte av den heller!) Onsdag fikk vi imidlertid full pakke, og jeg kunne nyte en stor tallerken varm lunsj, etterfulgt av en stor tallerken kaker og annen dessert.


Nevnes må selvsagt også frokosten på Rica Nidelven som velfortjent er kåret til Norges beste hotellfrokost. Jeg elsker frukt-shotsene! Hotellet generelt er alltid bra å bo på, og jeg regner det som min absolutte favoritt blant de norske kjedehotellene. Stort pluss i boka for te og vannkoker på rommet. Og for den lille sjokoladebiten. Mer skal det ikke til for å gjøre en statsansatt lykkelig :-)

Nok et godt gjennomført brukermøte, er min oppsummering. Men en ting skal arrangørene vite. Man starter ikke klokka 8.30 dagen etter festmiddagen!

2 kommentarer:

  1. Hei. Fint at du har opplevd brukermøte som faglig godt og inspirerende. Vi har hatt som intensjon å gi svar på så mange spm som mulig om det nye biblioteksystemet og belyse prosessen, prosjektet og videre arbeid så godt som mulig. Hvis vi har lykkes med dette er det fint.

    Når det gjelder parallellsesjoner så er disse av og til vanskelige å få til å passe like godt for alle. Spesielt kanskje denne gangen med sosiale medier. Det er et stort sprik blant de som er aktive på denne fronten og de som ikke har tatt dette i bruk i like stor grad. Eriksen prøvde å gå fra det store omfanget av muligheter til noen konkrete tips som vil kunne gi bibliotekene mest mulig effekt med begrensede ressurser. Oppsummeringen var da at Facebook sannsynligvis har størst potensial til å gi mest effekt med begrensede ressurser overfor de store massene, sammenlignet med andre tiltak som blogging etc. Dette avhenger av hvilken målgruppe man ønsker å nå. De andre kanalene vil ha effekt, men da sannsynligvis mot mer avgrensede målgrupper. Han var nok litt for generell i den første sesjonen, men justerte seg i de påfølgende sesjonene.

    Flott at du synes Google-sesjonen var interessant. Her er det et langt lerrett å bleke, og man rekker dessverre ikke over alt.

    Nok en gang takk for innspill, vi tar det med oss i vår evaluering, og velkommen tilbake ved en senere anledning. Kanskje allerede på høstmøte vi skal arrangere om nytt biblioteksystem.

    BIBSYS v/Kundesenteret

    SvarSlett
  2. Andre sesjon om Sosiale medier ga det samme inntrykket som Mariann beskriver i innlegget. Det er vanskelig å ta noen seriøst som bruker eksempler som er 1 år gamle i et foredrag om sosiale medier! En stor skuffelse. Som foredragsholder bør man i det minste sette seg inn hvem som er målgruppenog oppdatere presentasjonen som skal holdes.

    Ellers var Brukermøtet spennende og lærerikt med gode mat og flotte bibliotekarer i alle aldre.

    SvarSlett