tirsdag 24. november 2009

Nok tull for i år

Likte du Pride and prejudice and zombies? Da kan jeg glede deg med at Sense and sensibility and sea monsters nå er klar til utlån! Boka er basert på Jane Austens originale roman, men med diverse monster-tillegg av Ben H. Winters.

Har ikke lest denne selv, men om den litterære kvaliteten ikke holder mål, har den kanskje likevel en viss underholdningsverdi. På baksida av boka loves det nemlig "all-new scenes of giant lobsters, rampaging octopi, two-headed sea serpents, and other biological monstrosoties". Enjoy!

Og ja, nå skal jeg prøve å slutte med disse monsterbok-anbefalingene og konsentrere meg om ordentlige bøker! (Men litt moro må man jo ha det en gang i blant. Også på en tirsdag!)

fredag 20. november 2009

Or djupe dvalen vart eg atter riven

Dantes Den guddomlege komedien er litt av en "road movie" der den tar oss med til Helvetet,Skiringsheimen og til slutt Paradiset. Dypt fascinerende historie, og til tider svært fengende - også for oss i 2009. Nå finnes historien som lydbok. Den blir lest utrolig vakkert av Anderz Eide. Utgaven som blir lest er oversettelsen til Henrik Rytter/Sigmund Skard og er et utvalg av de viktigste delene av boka. Eide leser så godt at det i seg selv er god nok grunn til å lytte til denne. På meg har det vakre språket og den myke stemmen en nesten magisk, berusende virkning. Om du ikke kjenner så godt til Dante fra før av, kan det være lurt å starte med Skards artikkel, "Mannen og verket", som også er lest inn på lydboka.

UB har denne i MP3-format, som gjør det enkelt å overføre den til din telefon/MP3-spiller/iPod, men som kan gjøre det problematisk å spille den av på en vanlig cd-spiller, i alle fall om den er noen år gammel. (KS lyd/bilde 741)

torsdag 5. november 2009

Mr. Darcy, Vampyre



Pride & Prejudice continues.....

Jeg må bare fortelle om denne boka. Det eksisterer tilsynelatende en hel industri som baserer seg på å friske opp og/eller videreutvikle gamle klassikere. Jeg har tidligere omtalt romanene Pride and prejudice and zombies og Heathcliff's tale. I disse dager strømmer det på med lignende, som regel håpløse, forsøk på å spinne videre på en tidligere suksess, drevet fram delvis av leseres ønsker om å finne ut hva som skjedde etterpå (levde de lykkelig alle sine dager osv.), men mest av alt tror jeg dette er en strålende forretningside, ettersom den ene etter den andre av disse bøkene havner på bestselgerlistene.

Men tilbake til starten - Mr. Darcy, Vampyre. Som dere skjønner er dette en "fortsettelse" av Jane Austens Pride and prejudice. Romanen er skrevet av Amanda Grange (som har spesialisert seg på denne sjangeren) og hun har kastet seg på den blodrøde vampyrbølgen som skyller over underholdningsindustrien for tiden. Og ja, jeg blir jo nysgjerrig! Jeg lar meg gjerne underholde av både Jane Austen og vampyrer, og ser ikke bort fra at en kombinasjon kan fungere godt. Men kanskje er det umulig? Grange lykkes i alle fall ikke. Fortellingen hennes blir tam og innholdsløs, sammenlignet med Austen, til tross for betydelig action i forhold til originalen: vill flukt fra ukjente fiender og et par "nesten-ulykker" der Elizabeth havner i klørne på en slem vampyr. Fortellingen virker ikke troverdig (i den grad en vampyrfortelling noensinne kan bli troverdig!) og mangler den intelligente elegansen og humoren som kjennetegner Austens romaner. Banal er nok et dekkende ord. Hør bare på siste setning før epilogen (NB SPOILER ALERT!): "And there by the sea, in the new light of morning, they came together as one." (s.306) Trenger jeg si mer!

Men altså. Jeg synes faktisk det er morsomt å lese denne typen romaner, og det er ikke noe jeg lider meg gjennom for å kunne slakte dem etterpå! Som underholdning fungerer den faktisk til en viss grad, så lenge man legger vekk forventingene om godt språk og fengslende innhold. Boka står på KS-biblioteket (820 Gra)

mandag 2. november 2009

Imperishable beauty



Jeg prøver stadig vekk å fremstille meg selv som en praktisk og jordnær person, men av og til lar selv jeg meg forføre av vakre ting, ikke minst smykker. Akkurat nå holder jeg en bok om smykkekunst i hånda, og klarer ikke å la være å bruke noen ekstra minutter på å se på bildene. Boka har en flott tittel: Imperishable beauty: Art nouveau jewelry, og ble utgitt i forbindelse med en utstilling ved The Museum og Fine Arts i Boston i 2008. Boka inneholder nesten 90 fargebilder og burde være en godbit for alle med sans for art nouveau og/eller smykker. Du finner boka på KS-biblioteket.

fredag 30. oktober 2009

Litt fredagspoesi

Fan som jeg er av romantikken (som litterær periode), tenkte jeg det passet med et lite dikt i dag. Den årlige Keats-Shelley prisen ble nylig tildelt den buddhistiske dikteren Maitreyabandhu for dette diktet:

"The Small Boy and the Mouse"
by D H Maitreyabandhu

When he closed his eyes and asked the question,

he saw an egg, a boiled egg, lodged

above his heart. The shell had been broken off,

with a teaspoon he supposed, it was pure curd white

and still warm. Inside – he could see inside –

there was a garden with rows of potatoes,

sweet peas in a tangle, and a few tomatoes, red

and green ones, along with that funny sulphur smell

coming from split sacks. There was an enamel bathtub

in the garden, with chipped edges, a brown puddle

staining around itself, and a few wet leaves.

He could see down the plughole, so the sun must have shone,

and he heard his father digging potatoes,

knocking off the soil, and his mother fetching the washing in

because the sky promised a shower. There was a hole

or rather a pipe under the tub, where the water went,

and down at the bottom was a mouse – its ribs were poking out,

its damp fur clung together. The mouse was holding

a black-and-white photograph of a boy

who might have been three or four years old;

the boy was playing with boxes, or were they saucepans

from the kitchen? – he was leaning forward and slightly blurred.

And what was strange about the picture,

apart from being held by a mouse who sat on his haunches

and gripped it in his forepaws, was that the space

around the boy, the paleness around him, expanded,

got very bright and engulfed the mouse, the bathtub, the garden,

and the egg with its shell cracked off.

After that there was nothing, apart from the dark

inside the boy's head and a kind of quiet

he'd never had before. He opened his eyes. All the furniture

looked strange, as if someone had rearranged it.

Kilde: The Guardian, 28/10-2009

tirsdag 27. oktober 2009

UB på tur

Denne fagreferenten (og resten av UB) skal tilbringe de neste to dagene i Harstad på personalseminar. Det innebærer at en del henvendelser, bokbestillinger og andre oppgaver vil bli liggende til fredag. Biblioteket vil imidlertid være åpent som vanlig, så det er ingen grunn til panikk!

Med meg i bagasjen har jeg diverse styringsdokumenter for UiT og UB (påkrevd lesestoff), den siste ECAR-rapporten om studenter og informasjonsteknologi (frivillig, faglig lesestoff) og Mr. Darcy, vampire (frivillig, ytterst ufaglig lesestoff). Jeg tenker det blir vampyr-Darcy jeg kommer til å tilbringe mest tid hos!

Min oppgave på seminaret har ingenting med vampyrer å gjøre, men derimot det litt blodfattige begrepet Web 2.0. (Som kanskje begynner å bli et utvannet og utdatert begrep?) Eller sosiale medier/teknologier om man vil. Det høres litt bedre ut, gjør det ikke? Jeg skal fokusere på hvordan vi på UB kan benytte nye kanaler i vår kommunikasjon med brukerne. Med andre ord demonstrere hvordan Twitter, blogging, RSS og til og med Facebook på hver sin måte kan hjelpe oss med å nå ut med informasjon. Hvor stor interessen er vet jeg i grunnen ikke. Det vil tiden vise. Jeg håper i alle fall på to dager med mange gode diskusjoner og kreative ideer til hvordan vi kan gjøre biblioteket enda bedre. Vi setter også stor pris på at våre brukere kommer med tilbakemeldinger til oss, så har du noen tanker om hva UB kan gjøre for å nå ut til lånerne er du hjertelig velkommen til å ta kontakt - enten her på bloggen, via e-post eller rett og slett ta kontakt med skranken. Din mening betyr mye for oss.

torsdag 22. oktober 2009

Lytt til Wuthering Heights

Lydbøker er egentlig ikke helt min ting. Synes det er vanskelig å konsentrere meg om det som blir lest, og tankene vandrer snart avgårde til andre ting. Foretrekker helt klart å lese selv. Men noen ganger tilfører den auditive opplevelsen noe ekstra, som du ikke får når du leser selv. Selv er jeg for eksempel svært opptatt av stemmen til den som leser og stemningen som blir formidlet. En av de siste lydbøkene vi har kjøpt inn til UB er favorittromanen min: Wuthering Heights av Emily Brontë. Dette er en BBC-innspilling fra 1995, dramatisert av Bryony Lavery, med John Duttine og Amanda Root som Heathcliff og Cathy. Et hørespill med andre ord, ikke bare en ren opplesning. Har ikke fått hørt gjennom hele ennå, men kan raskt konstantere at dette er helt fabelaktig. (OK, jeg innrømmer at jeg er meget svak for fortellingen, så jeg er kanskje inhabil!) Når jeg lytter til denne skjønner jeg hvorfor så mange liker lydbøker. Og så tenker jeg at jeg kanskje bør bestille inn flere av klassikerne til UB. Wuthering Heights står i lyd/bilde-samlingen på KS-biblioteket (nr. 783). 4 timer og 40 minutter tar hele gjennomhøringen. Det passer vel ypperlig for en mørk høstkveld eller to.