Fagreferenten er nå kun få dager unna sommerferie. Og i år blir det en ferie mer eller mindre uten internett. Trur eg. Derfor benytter jeg nå sjansen til å ønske alle en riktig god sommer, særlig alle trofaste bibliotekbrukere.
En ferie uten lesestoff er ingen god ferie, i mine øyne. Selv tar jeg med meg boka I play the drums in a band called okay : a novel in short stories av Toby Litt, så den er for tiden utlånt på Universitetsbiblioteket! Den er forhåpentligvis både morsom og fengende. Vi får se!
Mange velger litt lettere lesestoff for strand- og slaraffenliv. Selv tar jeg gjerne en dose 'chic lit'. Noe av denne typen 'damelitteratur' er slett ikke verst, og for ikke så lenge siden ble en av våre lånere både overrasket og glad over at UB hadde både Sophie Kinsella og Marion Keyes i hyllene. Til og med i norsk oversettelse! Også akademikere trenger avslapningslesestoff en gang i blant.
For de av dere som skal ut på tur og trenger informasjon om landet dere skal til har UB en haug med reiselitteratur. Både reiseguider og reiseskildringer. Det meste befinner seg på KS-bibliotekets tredje etasje og har nummer som starter på 914 eller 910.4. Under sistnevnte nummer (910.4 Mor) finner du blant annet en helt spesiell reiseskildring som jeg anbefaler på det varmeste, mest for underholdningsverdiens skyld: The clumsiest people in Europe (Or Mrs. Mortimer's bad-tempered guide to the Victorian world).
I denne boka forteller den gode Mrs. Mortimer oss alt som er galt (og noe som er bra) med verdens land og folk. Hun er ikke nådig i sine beskrivelser. Det meste er i grunnen galt, og aller verst er katolisismen! Om Norge skriver hun blant annet "After service the Sabbath is not kept holy. There is dancing, and drinking, and merry-making. No wonder therefore that most people are very ignorant" (s. 83) Svenskene slipper heller ikke unna: "You are ready to think the Swedes are a wise and good people. Not so. There is no country in Europe where so many people are put in prison." (s. 80) Et annet typisk eksempel på stilen hennes er: "The poor people of Mexico canot bear working, and they bring up their children in idleness". (s. 182) Generelt gjenspeiler betraktningene hennes antakelig samtiden - boka ble skrevet på midten av 1800-tallet, så det vi vil kalle rasisme, ble nok ikke slått like hardt ned på da. Hun er veldig opptatt av arbeidsmoral og religion, men også av det forkastelige ved slaveri.
Man skulle tro Mrs. Mortimer var en meget bereist kvinne, men sannheten er at skildringene hennes antakelig stammer fra datidens tabloidpresse og andres reisebøker. I følge forordet (s.7) til boka var hun på to utenlandsreiser i løpet av sitt liv, den ene gikk til Frankrike og Belgia, og den andre så langt som til Skottland! God boksommer!
lørdag 20. juni 2009
søndag 7. juni 2009
Bokanbefaling
Jeg tar sjansen og anbefaler en bok jeg ikke har lest selv! I følge The Independent er denne boka "306 pages of pure pleasure." Det er det sannelig ikke ofte man leser i bokanmeldelser. Brandon Robshaw i Independent i dag, søndag 7. juni, skriver følgende: "Just as there are songs which announce themselves as great from the opening chords, there are some books that you just know are going to be great from the first page, the first paragraph, the first line. Zoë Heller's third novel, The Believers, is just such a book."
Slike ord får i alle fall meg til å interessere meg for boka.
Zoe Heller har kanskje mange av dere hørt om i forbindelse med filmen Notes on a scandal, som var basert på hennes andre roman. Vi har selvsagt hennes nyeste bok på UB i Tromsø (820 Hel) og den norske oversettelsen, Det du tror på, kommer om ikke så lenge. God bok! (Som de sa på barne-tv da jeg var ung!)
Slike ord får i alle fall meg til å interessere meg for boka.
Zoe Heller har kanskje mange av dere hørt om i forbindelse med filmen Notes on a scandal, som var basert på hennes andre roman. Vi har selvsagt hennes nyeste bok på UB i Tromsø (820 Hel) og den norske oversettelsen, Det du tror på, kommer om ikke så lenge. God bok! (Som de sa på barne-tv da jeg var ung!)
fredag 5. juni 2009
Verdens miljødag
I dag, 5. juni, er det FNs internasjonale miljødag. Bibliotek er jo på mange måter en miljøvennlig tanke. Uten biblioteket ville forskere og studenter ha måttet kjøpe det de trengte av bøker og dermed bidratt til økt forbruk av f.eks. papir. I tillegg har vi de siste årene anskaffet stadig flere elektroniske dokumenter. Dermed kuttes verdens papirforbruk, hvilket er bra for skogene våre, og dermed kloden vi lever på. Elektroniske dokumenter trenger heller ikke pakkes inn og distribueres via fly/tog/bil. Bibliotekarer er dessuten kjent for å være ekstra spreke og miljøvennlige og sykler eller går gjerne til jobb, isteden for å ta bilen! (Den siste setninga er overhodet ikke basert på noe som helst vitenskapelig forskning, men passet fint inn, synes du ikke?)
Having said all this..... enhver som har vært innom KS-biblioteket i det siste har kanskje sett den store pleksiglass-søylen som står borte ved printerne. Denne skal vise hvor mye papir som blir liggende igjen etter våre brukere. Dette er papir som brukerne har skrevet ut, men som de tydeligvis ikke har bruk for. Papirbunken vokser fortere enn vi liker å innrømme. På NH-biblioteket regnet de ut at det i løpet av et år ble lagt igjen nesten 65.000 A4-ark. Det utgjør ca. et halvt TONN papiravfall i året! Selv om vi resirkulerer er dette tankevekkende. Det spekuleres i om vi bør begynne å ta betalt for bruk av printerne for å redusere papirsløsingen, selv om vi har som prinsipp at alt på biblioteket skal være gratis.
Gjør ditt beste for et bedre miljø. Tenk før du skriver ut! Og husk: Ti av ti trær foretrekker elektroniske tidsskrift.
Having said all this..... enhver som har vært innom KS-biblioteket i det siste har kanskje sett den store pleksiglass-søylen som står borte ved printerne. Denne skal vise hvor mye papir som blir liggende igjen etter våre brukere. Dette er papir som brukerne har skrevet ut, men som de tydeligvis ikke har bruk for. Papirbunken vokser fortere enn vi liker å innrømme. På NH-biblioteket regnet de ut at det i løpet av et år ble lagt igjen nesten 65.000 A4-ark. Det utgjør ca. et halvt TONN papiravfall i året! Selv om vi resirkulerer er dette tankevekkende. Det spekuleres i om vi bør begynne å ta betalt for bruk av printerne for å redusere papirsløsingen, selv om vi har som prinsipp at alt på biblioteket skal være gratis.
Gjør ditt beste for et bedre miljø. Tenk før du skriver ut! Og husk: Ti av ti trær foretrekker elektroniske tidsskrift.
onsdag 27. mai 2009
Man Booker International 2009
I dag ble det annonsert at den kanadiske forfatteren Alice Munro har vunnet årets Man Booker International-pris. Hun er mest kjent for sine noveller, og utgir til høsten en ny novellesamling med tittelen Too Much Happiness. Universitetsbiblioteket i Tromsø har en rekke av hennes bøker, både på originalspråket engelsk og i norsk oversettelse. (Se liste i Bibsys.)
Filmen Away from her er nylig bestilt til UB og er basert på en av Munros noveller, "The bear came over the mountain".
Benytt anledningen til å lese litt av denne prisvinneren. Novelleformatet er ypperlig for deg som ikke har tid til å kaste deg over lange romaner, og passer jo utmerket på reise, nå som feriesesongen nærmer seg.
Filmen Away from her er nylig bestilt til UB og er basert på en av Munros noveller, "The bear came over the mountain".
Benytt anledningen til å lese litt av denne prisvinneren. Novelleformatet er ypperlig for deg som ikke har tid til å kaste deg over lange romaner, og passer jo utmerket på reise, nå som feriesesongen nærmer seg.
onsdag 20. mai 2009
Bokbestilling
Livet som bibliotekansatt er travlere enn de fleste tror. Det er til enhver tid en rekke oppgaver som blir nedprioritert. I mitt tilfelle har bokbestilling vært en av disse oppgavene. (Fy!) I en lang periode i vinter har jeg bare tatt meg tid til å bestille det som kommer inn av ønsker fra brukere. Disse blir selvsagt alltid prioritert!
Nå har jeg imidlertid fått streng beskejd om å bestille mer for å kunne bruke opp budsjettet i tide. Derfor har jeg kastet meg over bokkataloger fra fjern og nær og bestiller det som virker interssant. Jeg tar gjerne imot hjelp! Har du bokønsker er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Jeg bestiller det meste av faglig relevant litteratur - innen rimelighetens grenser.
Det finnes flere måter å få UB til å kjøpe inn dine bokønsker:
1. Send en e-post til biblioteket, helst til den fagansvarlige (fagreferenten) (finn din fagansvarlige)
2. Lever bokønsker i skranken
3. Kryss av i en bokkatalog og lever på UB/til fagreferenten
Dersom du ønsker at boka skal reserveres på deg må du gi beskjed om dette, og selvsagt oppgi navn.
Nå har jeg imidlertid fått streng beskejd om å bestille mer for å kunne bruke opp budsjettet i tide. Derfor har jeg kastet meg over bokkataloger fra fjern og nær og bestiller det som virker interssant. Jeg tar gjerne imot hjelp! Har du bokønsker er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Jeg bestiller det meste av faglig relevant litteratur - innen rimelighetens grenser.
Det finnes flere måter å få UB til å kjøpe inn dine bokønsker:
1. Send en e-post til biblioteket, helst til den fagansvarlige (fagreferenten) (finn din fagansvarlige)
2. Lever bokønsker i skranken
3. Kryss av i en bokkatalog og lever på UB/til fagreferenten
Dersom du ønsker at boka skal reserveres på deg må du gi beskjed om dette, og selvsagt oppgi navn.
fredag 15. mai 2009
Hauges dagbøker igjen
Har nå ligget til sengs i 5 dager med kombinert bihule- og ørebetennelse. Ytterst kjedelig. De siste par dagene har jeg imidlertid klart å lese litt i det minste. Da føles ikke dagene fullstendig bortkastet. Jeg har for eksempel fått lest ferdig bind 1 av Olav H. Hauges dagbøker. (Har tidligere lest bind 5.)
Bind 1 strekker seg fra 1924 (da forfatteren var 16 år) til 1959, altså en ganske lang periode. Til forskjell fra bind 5 er det forholdsvis lite fra Hauges personlige liv vi møter her. Bind 1 er først og fremst en slags dannelsesreise. Her er litteraturkritikk og –teori, religion og filosofi i imponerende mengder, refleksjoner over det han leser og det som inspirerer ham. Kun innimellom møter vi Hauges dagligliv, og da gjerne helt kort. Han snakker lite om periodene med psykisk sykdom. Krigsårene er fjernet helt. Enten er de kommet bort, eller kanskje sensurert av ham selv eller familien, eller så skrev han kanskje ingenting disse årene. Man får spekulere som man vil. (I følge Bodil Cappelen skrev han ikke dagbok disse årene.)
Men av og til får vi små glimt inn i livet hans. Om frukttrærne, om bygda, om vær og vind. Alltid velformulert, men ofte med en litt bittersøt tone. 20 september 1930 skriver han følgende:
”Det haustar, Inkje nytt, inkje merkeleg. Det berre haustar. Ein fær krjupa inn i seg sjølv og hyggja seg som best ein kann. Kva elles skulde ein gjera? Kva hev andre menneske å segja for ein? I grunnen svært lite. Når alt kjem til alt er ein einsam. Einsemdi er vårt rike.” (s. 105)
I april 1959 skriver han:
”Ja, det er einsame dagar. Det er sjeldan nokon kjem her. Sigurd Undeland har vore upp her nokre gonger i vinter. Håkon Opedal var innum her, det er visst ikkje fleire. … Og ikkje gjeng eg ut heller. Svært sjeldan…. Men er turane fåe, vert reisene i bøkene både mange og lange.” (s. 768)
Man kan nærmest slå opp på en hvilket som helst side og finne gode sitater. Man merker at han er krassere som ung enn på sine eldre dager. Han har ikke mye til overs for den moderne samfunnsutviklinga, men i litteraturens verden er han mer åpen, og forkaster ikke alle modernister. Jeg synes dette er fascinerende og herlig lesning. Mest av alt er jeg glad i språket hans. Han er en ordkunstner av de sjeldne, selv når han skriver om dagligdagse ting. Jeg gleder meg til å kaste meg over bind 2.
Bind 1 strekker seg fra 1924 (da forfatteren var 16 år) til 1959, altså en ganske lang periode. Til forskjell fra bind 5 er det forholdsvis lite fra Hauges personlige liv vi møter her. Bind 1 er først og fremst en slags dannelsesreise. Her er litteraturkritikk og –teori, religion og filosofi i imponerende mengder, refleksjoner over det han leser og det som inspirerer ham. Kun innimellom møter vi Hauges dagligliv, og da gjerne helt kort. Han snakker lite om periodene med psykisk sykdom. Krigsårene er fjernet helt. Enten er de kommet bort, eller kanskje sensurert av ham selv eller familien, eller så skrev han kanskje ingenting disse årene. Man får spekulere som man vil. (I følge Bodil Cappelen skrev han ikke dagbok disse årene.)
Men av og til får vi små glimt inn i livet hans. Om frukttrærne, om bygda, om vær og vind. Alltid velformulert, men ofte med en litt bittersøt tone. 20 september 1930 skriver han følgende:
”Det haustar, Inkje nytt, inkje merkeleg. Det berre haustar. Ein fær krjupa inn i seg sjølv og hyggja seg som best ein kann. Kva elles skulde ein gjera? Kva hev andre menneske å segja for ein? I grunnen svært lite. Når alt kjem til alt er ein einsam. Einsemdi er vårt rike.” (s. 105)
I april 1959 skriver han:
”Ja, det er einsame dagar. Det er sjeldan nokon kjem her. Sigurd Undeland har vore upp her nokre gonger i vinter. Håkon Opedal var innum her, det er visst ikkje fleire. … Og ikkje gjeng eg ut heller. Svært sjeldan…. Men er turane fåe, vert reisene i bøkene både mange og lange.” (s. 768)
Man kan nærmest slå opp på en hvilket som helst side og finne gode sitater. Man merker at han er krassere som ung enn på sine eldre dager. Han har ikke mye til overs for den moderne samfunnsutviklinga, men i litteraturens verden er han mer åpen, og forkaster ikke alle modernister. Jeg synes dette er fascinerende og herlig lesning. Mest av alt er jeg glad i språket hans. Han er en ordkunstner av de sjeldne, selv når han skriver om dagligdagse ting. Jeg gleder meg til å kaste meg over bind 2.
mandag 4. mai 2009
Skanning på UB
Endelig! Ikke bare er det gratis å kopiere på UB i Tromsø, men etter utallige henvendelser er våre kopimaskiner på KS-biblioteket nå tilrettelagt for skanning. Det betyr at du på en enkel måte kan sende dokumenter til e-postadressen din, eller du kan sende viktige artikler til bestevenninna di som ligger hjemme med influensa og ikke kommer seg på biblioteket. I skrivende stund er det bare kopimaskinen i 2. etasje du kan bruke til dette, men den i tredje kommer snart etter. Skann i vei, folkens!
Abonner på:
Innlegg (Atom)